Saturday, August 6, 2011

we are what we eat:)!

pernah dengar x ayat di atas? tapi tu bukan nye kalau kite makan oat muke kite akan jadi macam oat.. jgn salah faham ye..maksudnye.. ape yg kite makan tu lah yg menentukan sihatnye tubuh badan kite..kalau makan yg berkhasiat berkhasiat la tubuh kite! eh betul ke mksudnye ni.. kire betul la.. hahha.. aku pon bukan tahu sgt mende mende ni.. ok saje je nak cerite pasal menu sahur aku selame 5 hari ni :(


JENG JENG JENG!terkejut x?maksud aku cawan tu ye.. comel kan..haha!

Oat & tea(green tea sepatutnye tapi ni gmbar semalam aku minum peach tea,hehe)
adakah kawan kawan tahu kebaikan oat?.........dan juge green tea ni??? meh naik kabo royatt sket;)
 rasenye ramai dah sedie maklum yang oat ni sangat la bagus benor bagi sape sape yang nak slim diluar sane.. begitu juge dengan green tea!  

oat:
-mengurangkan tahap kolesterol di dalam darah tuan puan dan juge menyihatkan jantung:P
-reduce blood sugar level(bagus la bagi sape sape yg ade kencing manis..patut bagi mak aku makan ni.. rase xnak makan kot die hahha)
-mengurangkan berat badan: sebab nye bile makan oat ni.. akan rase cepat kenyang,so kite xkan makan banyak la:)
-anti cancer:oleh kerana oat ni mengandungi phytochemical(plant chemical) ia dikatakan boleh mengurangkan risiko seseorang dihinggapi cancer(betul ke dihinggapi ayat aku tu?)

green tea plak:
-telah digunakan sejak berkurun kurun yg lalu oleh masyarakat cine coz dorang memang tahu green tea ni banyak kebaikan~
-boleh mengurangkan berat badan, it can boost metabolism & accelerate weight loss(translate la sendiri ye,haha) & ia juge boleh mengurangkan selera makan,ye lah ade logiknye jugak tu..sebab rase die xsedap kot.. after aku makan oat.. pastu minum green tea..terus rase xde selera..haha!
-aku ade jugak terbace yg die ni boleh menolong kite semua mendapatkan kulit yang cantik:) [kulit aku xcntik cntik cantik jugak,maybe coz baru 5 hari kot..+ kurang tido malam..haha,sabar ye azira:( ]

oh lupe nak bagitahu oat tu..masak without gula.. pastu makan campur ngan madu,best la jugak actually;) tapi kalau makan dengan gula pon best..aku makan ngan madu sebabnye.. entah aku rase gule xberape elok sangat kan utk diet..madu xpe..gula semulajadi haha!
tu je la yg aku nak cakap.. n aku rase berat aku dah turun 1 kg:)!1 kg je la tapinyeeee-__-"

No comments: