Thursday, December 30, 2010

I ♥ oxytocin:)!

oxytocin is the hormone of love:)*gambar ni censored!sorry
okay,baru je kejap tadi aku belajar tentang hormone ni,and it's very very very exciting! nak tahu tak simple fact about this hormone???kalau tak nak tahu pon aku nak bagitahu jugak;p

let's begin with the medical definition*okay this might be bored,but...just be patient kayh:)!
IT IS A POLYPEPTIDE HORMONE RELEASED BY THE PARAVENTRICULAR NUCLEI OF THE HYPOTHALAMUS.Oxytocin circulate unbound and has plasma half life of 3-5 minutes.It's degraded by the KIDNEYand LIVER.At the target cells,it combines with the specific plasma membrane receptors and probably exerts its effect by increasing intracellular calcium ion content.

okay sekarang kite tinggal definition tu jauh jauh..  ape aku nak cakap sebenarnye hormon ni adalah hormon yang assist labour,die bukan initiate labour,ape yang initiate labour tu still remain mystery in the medical field, sebab tu seorang doctor xboleh predict the exact time of birth.. coz kitorang memang tak tahu ape yang menyebabkan seseorang tu akan bersalin.. yang kite tahu hanyelah.. ade satu hormon yang bernama cik oxytocin yang dimane die menolong proses bersalin:).. haa nak tahu lebih lanjut..

1)pernah dengar tak ayat ni "alaa nati lepas bersalin aku taknak la bagi anak aku breast feeding.. nati abes la body aku tak hot, rebeh sane rebeh siniXD!!.. eh eh eh.. sebenarnye tu adalah silap silap dan silap lagi!
kenape kah aku mengate kan itu adalah silap???
kerana bile kite menyusukan anak suckling reflex(suckling of the brest by infant) akan merembeskan lebih banyak hormon oxytocin dan prolactin.. so bile oxytocin dah banyak.. oxytocin ni akan menolong untuk mengembalikan uterus wanita ke bentuk yang asal,, maksudnye.. before pompuan tu bersalin rahim die kan kecik,, so bile dah bersalin jadi besar gedabak la.. sume menggeleber kan.. OH TIDAK!!NIGHTMARE BAGI SUME POMPUAN, so hormon ni la yang akan mengecikkan balik  rahim tu.. so die akan jadi kecik balik.. after that badan pon jadi hot..jimat duit husband(bak kate dr aku, cz die lelaki,mmg la jimat duit die;),so as a conclusion let's we do breast feeding for our baby n also for our beauty!, baby pon akan jadi pandai, body pon cantik..isn't??XD!

No comments: