Wednesday, February 2, 2011

riot?curfew?not so called winter break..

erm..kisah pasal rusuhan kat mesir,rasenye semua orang dah tahu kan nak cerite pasal experience,walaupun tak de la gempak sangat:)coz kat mansoura okay okay je tak macam cairo..okay 1stly somehow aku rase orang yang ade kat malaysia lebih tahu keadaan sebenar compared to kitorang kat sini..coz:

1)kat sini kitorang takde internet,egypt government yang block..merana aku.. boring gile
2)line fon pon tak berape elok.. nak call boleh tapi sms memang tak dapat.. plus ketiadaan topup,entah kenape tibe tibe kedai tak jual topup etisalat(name prepaid)
 3)kitorang budak malaysia takde tv.. so xleh la nak tengok berite, lagipun kalau ade tv rasenye kitorang pon tak faham bahase arab:p
4)curfew..included today,it have been 7 days..memang tak dapat keluar rumah.. nak keluar boleh tapi makesure start pukul 8 am till 4pm..tapi biasenye budak melayu memang tak keluar rumah,melainkan ade urusan yang sangat penting,even there's not much egyptian girl in the street during the day..

friday,28th january: satu malam penuh ketakutan..haha.. tajuk cam gempak je.. tapi serious aku takut gile,nak tahu kenape??

1)dapat berite macam macam(call daripade kawan),balai polis kene bakar,banduan terlepas,ade budak melayu kene tahan berhampiran rumah aku,ade rusuhan besar besaran kat area rumah kitorang..
2)so those news,eventually buat kitorang tibe tibe rase terkejut,bukan ape.. kitorang dah la tak tahu sangat pasal ade rusuhan tibe tibe cakap macam tu plak..lagi la cuak..
3)malam tu kitorang  semua budak malaysia tutup lampu rumah,kunci semua pintu tingkap dan just duduk diam diam sambil meratapi nasib,cakap pun bisik bisik..walaupun bunyi nye kelakar tapi tu lah reality nye.. aku rase malam tu termenangis kot sikit..sikit je la..setakat berair mate je lah,takde la meraung raung.

keesokan hari nye 29th jan:
hurm semua students dinasihatkan beli barang keperluan,as in makanan laa.. kitorabg pon beli la bekalan makanan,nasib baik kitorang beli awal.. coz kesokan harinya(30th jan) student tak boleh keluar rumah coz ade rusuhan besar besaran lagi..and aku rase malam ni kot ade rusuhan kat jalan depan rumah kitorang,dengar pompuan menjerit, n dorang bawak besi besi n parang segale,the day onward till today,banyak la jugak aku dengar berite,rumah student kene masuk,sorang student cairo kene rogol(yang ni aku tak sure betul ke tak)n also airport kene bom.. and that time ade la jugak ura ura katenye all malaysian in egypt will be evacuate to libya,jordan and jeddah.. mase tu juzt dengar khabar angin je la.. tapi kitorang memang dah diarahkan packing barang,.

today,3rd february:
dapat berite dari pihak malaysia yang on this 5th february,we'll going to jeddah,dorang cakap maximum kitorang akan stay sane sampai sebulan..balik malaysia tak.. aku tak sure lagi la..  actually winter break aku just sampai 12th jan je.. and up till now, pihak university still belum decide  tempoh cuti kitorang, tapi dengar cakap cakap yang cuti tak kan di extent je.. hurm tak tahu la.. tapi still boleh study jek.. bawak la buku buku, wlaupun sangat berat:(



No comments: